Er wordt gewerkt aan de oude tramloods om het geschikt te maken voor een nieuwe levensfase
Met Hilco Broekman zijn we door het gebouw gegaan om te horen hoe de tramloods energieneutraal wordt gemaakt met respect voor de originele details.
Sinds enige tijd is de tramloods weer eigendom van de Maatschappij van Weldadigheid. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het gebouw om het geschikt te maken voor een nieuwe levensfase als uitbreiding van museum de Proefkolonie, conferentielocatie en stalling voor de Kolonietram. Met Hilco Broekman zijn we door het gebouw gegaan om te horen hoe de tramloods energieneutraal wordt gemaakt met respect voor de originele details.
In het verleden is de vloer verlaagd. Nu is deze met isolerend schuimbeton weer op de originele hoogte van het laadperron gebracht. De originele ramen blijven intact en door hoog isolerend vacuümglas aan de binnenkant te plaatsen blijft de kou buiten. Alle wanden en het dak zijn voorzien van isolatiemateriaal op basis van het natuurproduct vlas. Om ook zoveel mogelijk circulair te verbouwen worden oude planken gebruikt om het dak aan de binnenzijde te bekleden. Dit draagt meteen bij aan een passende sfeer in het gebouw. De grote deuren waren vroeger schuifdeuren om in en uit te laden, later zijn de deuren vastgezet om de wind buiten te houden.
Voor de nieuwe bestemming komen er in de stijl passende kozijnen met glas om veel natuurlijk licht in de nieuwe expositieruimte te krijgen. Ook de buitenkant van het dak is weer in de originele staat gebracht. Hiervoor zijn originele tekeningen onderzocht uit het Drents Archief en is een vergelijkbare tramloods in Smilde als voorbeeld genomen.
Aan de straatzijde zal een bordes worden gerealiseerd voor de nieuwe toegang van het gebouw. Dit sluit goed aan bij de dubbele functie die het gebouw krijgt en maakt het voor iedereen beter toegankelijk. Tegelijkertijd kan de oorspronkelijke smalle ingang met loket intact blijven.
In de rijke historie van het gebouw is ooit een heel stuk uit een muur gereden. Dit was niet erg fraai hersteld. Dat is nu rechtgezet met gebruikte en passende stenen die uit het noorden van Friesland zijn gehaald. Tegelijk is ook een raam in die muur weer teruggebracht ‘zoals het was’.
Voor de Kolonietram zal achter de tramloods nog een overkapping worden gerealiseerd. Door deze in zwart uit te voeren zal hij minimaal opvallen.
Al deze inspanningen gaan zorgen voor een tramloods die eruit ziet zoals in 1920 en tegelijkertijd voldoet aan de eisen van deze tijd.
Meer over de historie van de tramlijn en -loods
Laatste aanpassing: 30 september 2024